Secapp tukee kriittistä viestintää – vahingon sattuessa sekunneilla on merkitystä

Senop Communications jälleenmyy ammattikäyttöön kehitettyä kriittisen viestinnän ja hälyttämisen palvelua. Millogin pilotissa Secapp-järjestelmän monipuolisuus sai hyvää palautetta.

Millog Oy:n Lylyn yksikönjohtaja Juha-Pekka Lamminaho työskentelee toimipaikassa, jossa liikutaan laajalla maantieteellisellä alueella, eikä väki ole usein kuulutusjärjestelmän ulottuvilla. Alueella oleva tehdaspalokunta käyttää organisaatioiden kriittiseen viestintään soveltuvaa Secapp-järjestelmää, jota Senop Communications jälleenmyy. Lylyssä heräsi ajatus Secapp-järjestelmän soveltuvuudesta Millogin yksiköihin.

– Pari kolme vuotta sitten täällä syttyi tulipalo kattotyömaalla heinäkuun ensimmäisellä viikolla. Palohälyttimet oli kattotöiden takia ohitettu, joten pahimmillaan joku olisi voinut jatkaa työskentelyä, vaikka rakennus oli tulessa. Niin minua kuin muita oli vaikea saada puhelimitse kiinni, sillä kaikki olivat lomilla, Lamminaho kertoo.

Secappia pilotoitiin Millogin Lylyn toimipaikassa keväällä 2023 ja kokemukset olivat pelkästään hyviä.

– Vahingon sattuessa pari sekuntiakin ratkaisee. Secappin hälytykset ohittavat tarvittaessa laitteiden äänettömyysasetukset ja vaativat välitöntä vastausta. Hälytyksen mukana voidaan laittaa toimintaohjeet. Pilotissa käyttäjät kuittasivat hälytykset todella nopeasti.

”Turvallisuusasioissa ei voi varautua liikaa.”

Juha-Pekka Lamminaho, Lylyn yksikönjohtaja, Millog Oy

Lylyssä kokeiltiin eri tasoisia viestejä ja hälytyksiä eri käyttäjäryhmille sekä testattiin automatisoituja auditointilomakkeita sekä kommunikointia ulkopuolisen kiinteistöhuoltoyrityksen kanssa. Yksintyöskentelyn turvaa ei vielä pilotissa testattu, mutta sillekin olisi Lamminahon mukaan tarvetta.

– On hämmästyttävää, kuinka monia tarpeita yksi ainoa sovellus pystyy hoitamaan. Sen tukema laitekirjo on erittäin laaja – sitä voidaan käyttää sovelluksena, nettiselaimella, julkisen hallinnon turvallisuusverkkolaitteessa tai jopa tekstiviesteillä peruspuhelimessa. Ihmisten tavoitettavuus nousi huomattavasti ja meillä oli nopeasti tieto siitä, ketkä ovat hälytyksen kuitanneet.

Secapp-palvelua ja siihen liitettäviä hälytysnappeja tarjoavan Senop Communicationsin tekninen myyjä Jesse Lohtander kertoo, että palvelu on hinnoiteltu per käyttäjä per kuukausi eikä hinta päätä huimaa. Asiakkaat eivät pidä palvelun kustannusta kalliina siihen nähden, kuinka paljon se tuo turvallisuutta ja tavoitettavuutta.

– Vaikka asiat olisivat kuinka hyvin, pystytään Secappin avulla parantamaan ja tehostamaan tietoturvallista viestintää, hälyttämistä ja montaa muutakin asiaa. Myös sovelluksen kotimaisuus on hyvä myyntivaltti, Lohtander kertoo.

Lamminahon mielestä Secapp ratkaisisi monen organisaation ongelmat, mutta aina tarvetta ei tunnisteta.

– Akuutin tarpeen tajuaa ehkä vasta sitten, kun vahinko on tapahtunut. Kannattaa olla etupeltoon liikkeellä, turvallisuusasioissa ei voi varautua liikaa!

Secapp

  • on palkittu, ammattikäyttöön kehitetty kriittisen viestinnän ja hälyttämisen SaaS-palvelu eli vuokrattava ohjelmisto. Sen kehitys lähti liikkeelle yliopistoprojektista Jyväskylässä, ja jo vuonna 2021 sovelluksella oli yli 100 000 käyttäjää 12 eri maassa.
  • soveltuu esimerkiksi hyvinvointialueiden, kriittisen infrastruktuurin, valmistavan teollisuuden, turvallisuusalan, urakointi- ja huoltoyhtiöiden, vapaaehtoisjärjestöjen ja oppilaitosten käyttöön.
  • on järjestelmä, jolla voidaan lähettää massaviestejä, hälyttää yksilöitä ja ryhmiä sekä kerätä ja jakaa tietoja. Se tarjoaa myös tietoturvalliset reaaliaikaiset chat- ja videoyhteystoiminnot.

Oletko kiinnostunut Secapp-palvelusta? Tutustu Secappiin Senop Communications -verkkokaupassa!

Jesse Lohtander

Technical Sales Manager

Senop Communications

+358 (0)50 573 7055